Společnost SoftBank Corp ocenila svou počáteční veřejnou nabídku (IPO) na 1 500 yenů za akcii a prodala 160 milionů akcií, aby uspokojila solidní pre-market poptávku, podle prospektu podaného regulační autoritě, což představuje největší japonskou IPO ve výši 2,65 bilionu yenů (23,5 miliardy dolarů).
To znamená, že veřejná nabídka akcií je jednou z největších všech dob v celosvětovém měřítku, jen nepatrně nižší, než rekordních 25 miliard dolarů, které čínský elektronický retailer Alibaba Group Holding Ltd realizovala v roce 2014. Cena, kterou stanovila japonská telekomunikační jednotka SoftBank Group Corp, zůstala nezměněna oproti orientační ceně a její celková opce bude plně využita, podle podání ministerstvu financí.
Tokijská burza v pondělí uvedla, že akcie budou obchodovány v první sekci od 19. prosince. Ocenění akcií v IPO přišlo jen pár dní poté, co třetí největší japonský poskytovatel mobilních telefonních služeb v předplatitelské síti (anonymní, resp. Karty na kredit) prošel obrovským, celonárodním výpadkem služeb a kolapsem sítě.
SoftBank prohlásila, že narušení nebude mít vliv na výhled zisku a dividendu, která byla ohlášena 12. listopadu.
SB má však další důvody pro znepokojení: Vláda vyžaduje pokles poplatků za mobilní telefony, stejně jako očekává více konkurenční trh, který očekává příchod firmy Rakuten Inc. V příštím roce Navíc zdroje pro Reuters uvedly, že Tokio plánuje zakázat vládní nákupy zařízení čínské telekomunikační infrastruktury od firmy Huawei Technologies Co Ltd. SoftBank má s Huawei dlouhodobý vztah, který zahrnuje společné testy technologie sítě 5G (5G).
S cílem stimulovat zájem o IPO SoftBank mezi drobnými investory, domácí sponzoři IPO sáhli po bezprecedentní marketingové kampani, včetně televizní reklamy, která je považována za první v historii na IPO soukromé firmy.
SoftBank je obecně vnímána jako ukotvený, konzervativní podnik – a má se za to, že růst revenue a net rofit bude relativně pomalejší – a obrovský počet nabízených akcií vyvolal obavy z nadměrné nabídky. Přesto, makléřské firmy tvrdí, že budou schopni přilákat dostatek investorů pouze na dividendový výnos společnosti SoftBank, který je 5% – procento výnosu z dividend vůči ceně akcií – a patří mezi nejvyšší v Japonsku.
Analytici poukazují na pricing IPO, který dle jejich názoru více poukazuje na kalkulaci výnosu dividendy, než na vnitřní hodnotu aktiva. Pro firmu nicméně hovoří nadšení japonských drobných investorů z IPO SB, které bylo natolik silné, že drobní investoři absorbovali tak velkou nabídku. Více než 80 procent z transakce ve výši 23,5 miliard dolarů bylo přiděleno retailovým investorům, uvedly bankovní zdroje.“Maloobchodní investoři považují (koupí) akcie IPO za ziskové,“ řekl Naoto Akashi, generální ředitel společnosti SBI Securities, největší makléřská společnost v Japonsku a jeden z vedoucích upisovatelů pro domácí část IPO SoftBank.“V populárních IPO je v tomto roce několik případů, kdy jsme obdrželi objednávky v hodnotě více než 1 bilion yenu za jednu transakci během období primárního úpisu,“ uvedl. Kazuto Hayashi, výkonný ředitel společnosti One Tap BUY, uvedl, že IPO přitahuje také mnoho mladých investorů, z nichž někteří se účastnili IPO poprvé.
IPO, resp. Akcie, podle oficiálních zdrojů SoftBank, nebude umožněno obchodovat na území USA, ani rezidentům USA. Objem upsaných akcií v posledních dnech způsobil problémy investorům, kteří původně měli omezenou možnost nákupu a v zápětí dostali nabídku na přikoupení dalších akcií. Část trhu zpochybňuje schopnost upsat takové množství detail klientům a obává se z prudkého oslabení v prvních dnech obchodování.
Data Source: Reuters.